Belastingaangiften |
Het lopend jaar wordt afgesloten met een belastingaangifte. Voor BV’s is dat een aangifte vennootschapsbelasting en voor ondernemers van eenmanszaken en vennootschappen onder firma de aangifte inkomstenbelasting. Mogelijk heeft uw BV dividend uitgekeerd en moet tevens een aangifte dividendbelasting worden ingediend. Ingewikkelde aangiften omgeven door veel regelgeving. U wilt dat het correct gebeurt, op tijd en bovendien wilt u zo min mogelijk belasting betalen. Wij hebben de ervaring en kennis in huis om dit voor u te verzorgen. Mocht de fiscus aanvullende gegevens wensen, dan zorgen wij dat de correspondentie in goede banen wordt geleid. Ook daar heeft u geen omkijken naar, u levert alleen de gewenste informatie aan. |
De ervaring leert tevens dat een belastingaangifte gemakkelijker wordt geaccepteerd als deze door een gerenommeerd administratiekantoor wordt ingediend. Een gesprek en correspondentie verloopt soepeler omdat wij ‘elkaars taal spreken’. Administratiekantoor SOLO is bekend bij de belastingdienst en heeft een beconnummer (wat staat voor belastingconsulentennummer), waarmee wij direct toegang hebben tot diensten van de fiscus en jaarlijks uitstel kunnen aanvragen voor de belastingaangiften. Hoewel wij doorgaans het uitstel niet nodig hebben blijft dit een belangrijke en soms noodzakelijke faciliteit. |
Belastingcontrole |
Geen enkele ondernemer zit erop te wachten, maar de belastingdienst stelt toch af en toe een controle in naar de gang van zaken binnen uw onderneming. Niet geheel terecht klinkt dit negatiever dan het is. De belastingdienst wil tegenwoordig met name een voorlichtende en begeleidende rol innemen en daarmee vormt ze eerder een gesprekspartner dan boeman. Veelal zal een eerste ‘controle’ dan ook uit een voorlichtingsgesprek voor de starter bestaan. Elke controle wordt ruim van tevoren aangekondigd en kan op ons kantoor plaatsvinden. Ook hier heeft u weer nauwelijks omkijken naar. Uw inbreng bestaat slechts uit het aanleveren van (oude) boekhouding, het verstrekken van informatie voor zover wij dit niet kunnen geven en het ontvangen van de fiscus indien zij uw bedrijf ter plekke willen bezoeken. |
Ontstaat er een meningsverschil over toegepaste aftrekposten of nagelaten zaken, dan zullen wij deze bespreken met de belastingdienst. De gemaakte afspraken bespreken wij vervolgens weer met u. Alles om u zo min mogelijk met de controle te belasten. Een controle is trouwens lang niet altijd naar aanleiding van onregelmatigheden. Elk jaar wijst de belastingdienst een onderwerp aan, waarop zij ondernemingen gaan selecteren. Als alles in orde is kan daarom een onderzoek doorgaans vrij snel afgewikkeld worden. |